Regulamin
Regulamin kursu wspinaczki skalnej
- Celem kursu jest praktyczne nauczenie podstawowych umiejętności wspinaczki w terenie skalnym i odpowiednich metod asekuracji. Szkolenie oparte jest o program zalecany przez Polski Związek Alpinizmu przygotowujący do kursu taternickiego.
- Kurs składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej.
- Po zakończeniu części teoretycznej kursu uczestnicy przystępują do egzaminu kwalifikacyjnego. Na podstawie wyników egzaminu przeprowadzony zostaje podział na grupy do szkolenia praktycznego.
- Uczestnikiem kursu może zostać osoba która ukończyła 18 lat i wyraziła chęć odbycia kursu oraz podpisała oświadczenie o świadomości zagrożeń wynikających przy uprawianiu wspinaczki. Osoby niepełnoletnie powyżej szesnastego roku życia mogą uczestniczyć w kursie za pisemną zgodą obojga rodziców lub opiekunów prawnych podpisaną w obecności kierownika kursu. Dodatkowa zgoda rodziców lub opiekunów prawnych wymagana jest w przypadku gdy niepełnoletni uczestnik kursu dojeżdża na zajęcia praktyczne pod opieką instruktora.
- Kurs rozpocznie się po zebraniu minimalnej ilości uczestników. Minimalna liczba uczestników, przy której kurs odbędzie się wynosi 15 osób. W przypadku nie uzyskania minimalnej frekwencji, organizator zastrzega sobie prawo do przełożenia terminu kursu lub odwołania go. W razie odwołania kursu, uczestnicy otrzymują pełen zwrot wpłaconych środków.
- Od uczestnika wymagane jest świadectwo lekarskie, stwierdzające brak przeciwwskazań do uprawiania wspinaczki
- Uczestnik zajęć praktycznych lub jego rodzic/opiekun prawny jest zobowiązany poinformować instruktora o wszelkich występujących problemach zdrowotnych.
- Organizator ma obowiązek przedstawić każdemu uczestnikowi kursu program zajęć i harmonogram ich realizacji.
- Po zakończeniu szkolenia praktycznego, każdy uczestnik kursu otrzymuje świadectwo ukończenia. Świadectwa te są zróżnicowane w zależności od poziomu wiedzy i umiejętności uczestników:
a) świadectwo zawiera zapis „Posiada umiejętności wystarczające dla samodzielnego wspinania w terenie skalnym nie mającym charakteru wysokogórskiego, na drogach wyposażonych w stałe punkty asekuracyjne”;
b) świadectwo zawiera zapis „Posiada umiejętności wystarczające dla samodzielnego wspinania w terenie skalnym nie mającym charakteru wysokogórskiego, na drogach wymagających asekuracji tradycyjnej i instalacji własnych punktów asekuracyjnych”;
c) świadectwo zawiera zapis „Posiadane umiejętności są wystarczające do kontynuacji szkolenia w ramach kursu taternickiego”.
Istnieje możliwość odbycia dodatkowych zajęć w celu uzupełnienia swojej wiedzy i umiejętności. Dodatkowe zajęcia są płatne. Wysokość opłaty ustala Zarząd Klubu Wysokogórskiego i wynosi ono 100 za dzień.
- Na czas trwania części praktycznej kursu uczestnik musi się ubezpieczyć w towarzystwie ubezpieczeniowym od następstw nieszczęśliwych wypadków z wskazaniem uprawianego sportu – wspinaczka skałkowa.
- Opłata za część teoretyczną kursu, musi być wniesiona przy zapisie natomiast za szkolenie praktyczne nie później niż w terminie 7 dni przed przystąpieniem do egzaminu kwalifikującego. Wpłata podlega zwrotowi jedynie w przypadku nie zdania egzaminu.
- Część praktyczna musi zostać zakończona do końca pierwszego półrocza roku, w którym odbywa się szkolenie. Odstępstwo od tej zasady musi zostać ustalone indywidualnie między uczestnikiem, instruktorem i kierownikiem kursu. Sprawy losowe będą rozpatrywane indywidualnie
- Terminy zajęć praktycznych ustalone z instruktorem i grupą obowiązują wszystkich uczestników szkolenia. Wszelkie nieobecności są tylko i wyłącznie kwestią wyboru własnego uczestnika. Szkolenie prowadzone w trybie indywidualnym wiąże się z dodatkowymi opłatami.
- Koszty przejazdów, noclegów i wyżywienia pokrywa uczestnik we własnym zakresie.
- Praktyczny kurs w terenie realizowany jest w ciągu 8 dni szkoleniowych po 8 godz. lekcyjnych (8 x 45 min = 6 h). Szkolenie prowadzone jest w grupie maksymalnie 4 osób.
- Każdy uczestnik przydzielony jest do konkretnej grupy i instruktora, który szkoli osobiście. W razie konieczności zmiany instruktora lub grupy, wymagana jest zgoda kierownika kursu.
- Niektóre ćwiczenia prowadzone są w ramach wspólnego wyjazdu całego kursu i mają charakter zajęć grupowych prowadzonych wspólnie przez wszystkich instruktorów.
- Integralną częścią kursu jest wspólny, obowiązkowy wyjazd w Sokoliki (minimum dwa dni szkoleniowe). W uzasadnionych przypadkach instruktor za zgodą kierownika kursu, może zrealizować wyjazd w Sokoliki w innym terminie.
- Uczestnik kursu musi posiadać własne obuwie wspinaczkowe, uprząż wspinaczkową oraz odzież dostosowaną do aktualnych warunków pogodowych i przewidzianej aktywności fizycznej. Sprawy pobytowe oraz aprowizacyjne każdy uczestnik kursu organizuje samodzielnie.
- Niezbędny sprzęt potrzebny do wspinaczki i ćwiczeń uczestnik kursu otrzymuje od szkolącego instruktora. W razie posiadania własnego sprzętu może być on używany tylko po dopuszczeniu go przez instruktora.
- Wydany sprzęt uczestnik kwituje na karcie szkolenia i bierze na siebie materialną odpowiedzialność za jego zgubienie lub zniszczenie w wyniku użytkowania niezgodnego z przeznaczeniem. Zwrot sprzętu potwierdza na karcie instruktor.
- Za jakość sprzętu stosowanego w trakcie szkolenia odpowiada instruktor. Sprzęt, który uległ uszkodzeniu lub zniszczeniu w trakcie szkolenia nie obciąża uczestnika.
- Uczestniczący w zajęciach praktycznych muszą mieć prawidłowo założony kask wspinaczkowy. Odstępstwa od używania kasku są w gestii prowadzącego zajęcia instruktora.
- W razie zaistnienia wypadku należy niezwłocznie przystąpić do udzielania pierwszej pomocy, wezwania pogotowia ratunkowego a następnie powiadomienia kierownika kursu. Instruktor lub osoba wyznaczona powinni posiadać apteczkę pierwszej pomocy.
- Na kursie obowiązują koleżeńskie zasady współżycia w grupie.
- Za szczególnie naganne i dyskwalifikujące z dalszego szkolenia uważa się: przemoc wobec innych osób i zwierząt, kradzieże, pijaństwo z wywoływaniem awantur, ryzykowna wspinaczka bez asekuracji, umyślne działania w celu zagrożenia bezpieczeństwu innych, celowe niszczenie skał i okazów natury, świadome zniszczenie sprzętu wspinaczkowego i innych dóbr materialnych.
- Miejsca po biwakach i ćwiczeniach powinny zostać uprzątnięte, a śmieci zabrane poza rejon skałkowy i wyrzucone w miejscach do tego przeznaczonych.
- Interpretacja niniejszego regulaminu należy do Zarządu Klubu Wysokogórskiego w Katowicach.
Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Klub Wysokogórski w Katowicach z siedzibą w Katowicach przy ul. 3 maja 11. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane w celu prowadzenia dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia kursu. Pana/Pani dane osobowe nie bedą udostępniane innym odbiorcom. Podanie danych jest niezbędne do uczestnictwa w kursie; w przypadku niepodania danych niemożliwe jest uczesnictwo w kursie. Posiada Pan/Pani prawo do: żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych.